KONTAKT TEAM KARAŚ WARSZAWA

Biuro czynne

Pn - Pt 09:00 - 17:00

        536 103 442

kontakt@karas-swimmingteam.pl
                             
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Czarny Krąg

PARTNERZY

logo_therapy_cmyk_ver3.jpg
AkademiaPlywaniaKarasia-LogoPodst_siec.p
pobrane.png
EBC_logo-01.png
logo-ironman-inspiration-tlo-jasne.png
sf.png

Co zrobić, żeby pływać szybciej?

February 24, 2018

 

2. Balans mięśniowy

 

           Obok dbania o elastyczność mięśni, ważna jest także praca nad ich odpowiednią siłą.  To właśnie znalezienie równowagi  pomiędzy tymi dwoma cechami  we wszystkich grupach mięśniowych umożliwia utrzymywanie prawidłowej postawy ciała na co dzień oraz stwarza najlepsze warunki do pracy w wodzie. Jednak zbyt mała aktywność,  jej nieodpowiednie dawkowanie lub złe nawyki ruchowe wywołane np. kontuzją lub urazem, czy nawet zbyt długi czas spędzany w pozycji siedzącej, mogą stanowić przyczyny powstania  dysbalansu mięśniowego.

 

         Dotyczy on grup mięśni antagonistycznych, czyli odpowiadających za wykonywanie przeciwnych ruchów w danym stawie. Najczęstszymi postaciami jest tzw. zespół skrzyżowania górnego, w którym przykurczowi ulegają mięśnie piersiowe, górny akton m. czworobocznego, dźwigacz łopatki, natomiast głębokie zginacze szyi oraz mięsień równoległoboczny i zębaty przedni stają się rozciągnięte i osłabione. Jeżeli masz problem z utrzymaniem deski na powierzchni wody przy napędzie na nogach lub nie potrafisz przyjąć pozycji strzałki na grzbiecie, a wysoki łokieć w kraulu jest dla Ciebie abstrakcją lub brak Ci swobody przy skręcie głowy do oddechu, być może to właśnie diagnoza Twojej pływackiej stagnacji.

         

          Druga pospolita jednostka jest określana jako skrzyżowanie dolne, gdzie osłabione są mięśnie pośladkowe i mięśnie brzucha, a przykurczowi ulegają mięśnie grzbietu - prostownik i czworoboczny, m. lędźwiowy oraz naprężacz powięzi szerokiej. Dysbalans tych grup mięśniowych prowadzi do ustawienia miednicy w przodopochyleniu oraz nadmiernej lordozy w odcinku lędźwiowym. W pływaniu objawi się to problemem w utrzymaniu opływowej pozycji przez opadanie kończyn dolnych, słabej kontroli tułowia objawiający się np. zbyt obszerną rotacją bioder podczas pływania kraulem, braku ruchu zginania w stawach odcinka lędźwiowego przy kopnięciach delfinowych czy stylu motylkowym.

 

          Warto zwrócić uwagę na to, że zbyt duże napięcie i skrócenie mięśni jest często oznaką ich niewydolności i słabości, a nie jakby się mogło wydawać, ich potężnej siły. Najważniejsze, aby w celu przywrócenia równowagi mięśniowej zacząć od uelastycznienia mięśni przykurczonych, a następnie odbudowy zdolności siłowych. W tym przypadku trening wzmacniający powinien dotyczyć obu antagonistycznych grup.

 

       

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Wyróżnione posty

SwimCamp Lanzarote 7-14.03 i 14-21.03.2020

September 19, 2019

1/4
Please reload

Ostatnie posty

December 5, 2018

Please reload

Archiwum